Wyszukaj w serwisie:
Otrzymuj newsletter:  zapisz     wypisz
ogród

rośliny

architektura ogrodowa

znajdź nas na facebook

Konserwacja terenów zielonych Kraków

Sezamie, otwórz się

19 Maja 2014
Nie da się ukryć faktu, że to właśnie mężczyźni pałają zazwyczaj wielką miłością do swego samochodu - wystarczy tylko zaobserwować, ile codziennie poświęcają mu swego cennego czasu i uwagi. Dlatego też przechowywanie obiektu ich uczucia w garażu (nie wymieniając innych "bezcennych" znajdujących się tam rzeczy), czyni ze zwykłego w końcu pomieszczenia prawdziwy skarbiec. A jak każdemu wiadomo, skarbiec wymaga bezpiecznego i pewnego zamknięcia. Dlatego zapewne wybór bramy garażowej to naprawdę bardzo ważna, męska decyzja!

Rzeczywiście, zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanym w garażu przedmiotom to w przypadku bramy garażowej priorytet. Choć równie ważną sprawą wydaje się być jej funkcjonalność. Prawidłowe działanie bramy docenią szczególnie ci, do których należy obowiązek odstawiania samochodu do garażu. Istotny jest także estetyczny wygląd bramy oraz dopasowanie jej do stylistyki całego domu i jego otoczenia.

Producenci oferują kilka rodzajów bram garażowych. Różnią się one sposobem otwierania, a tym samym konstrukcją. I właśnie wybór sposobu otwierania bramy to podstawowa decyzja, którą należy podjąć podczas zakupu.
 
Rodzaje bram garażowych:

Wrota, czyli bramy rozwierane, to najstarszy typ bram garażowych. Składają się one z dwóch zawieszanych na zawiasach skrzydeł otwieranych na boki. Wykonywane mogą być praktycznie z każdego materiału, najbardziej rozpowszechnione są jednak skrzydła drewniane czy metalowe. Konstrukcja takiej bramy jest bardzo prosta, jej otwieranie nie wymaga skomplikowanych mechanizmów (zasadę działania zawiasów zna każdy). Tradycyjne wrota otwiera i zamyka się ręcznie, raczej nie stosuje się przy nich napędu automatycznego. Dużą niedogodnością może być fakt, że wrota wymagają zapewnienia dużej ilości miejsca na otwierane skrzydła, co bardzo utrudnia użytkowanie w przypadku krótkiego podjazdu czy wjazdu do garażu bezpośrednio z ulicy.
 
Brama uchylna składa się z jednego skrzydła, które zasłania cały otwór wjazdowy. Otwierana jest poprzez podnoszenie skrzydła pionowo do góry. Zamocowany na szynach mechanizm umożliwia przesuwanie skrzydła aż do całkowitego schowania pod sufitem. Otwieranie ułatwiają równoważące ciężar bramy sprężyny. Bezpieczna brama powinna być wyposażona w zabezpieczenie uniemożliwiające samoczynne zamykanie się skrzydła. Ponieważ dolna część bramy podczas otwierania wysuwa się na zewnętrz, również tego typu rozwiązanie wymaga pozostawienia odpowiedniej ilości miejsca na podjeździe.
Skrzydła bram uchylnych wykonuje się z kształtowników stalowych. Dodatkowo ramę wzmacnia się poziomymi płaskownikami. Całą konstrukcje wypełnia się ocynkowaną blachą stalową lub drewnem.
W przypadku bardzo dużej płaszczyzny skrzydła, warto zamontować w nim tzw. drzwi serwisowe, które umożliwią wejście do garażu bez konieczności otwierania całej bramy.
 
Brama segmentowa umożliwia pełne wykorzystanie miejsca przed garażem. Zamontowane za otworem wjazdowym skrzydło otwiera się pionowo do góry, poruszając się w prowadnicach szynowych (zamontowanych od posadzki do sufitu i na suficie). Dzięki temu możliwe jest podjechanie samochodem bezpośrednio pod samą bramę, co jest szczególnie ważne w przypadku krótkich podjazdów. Taki sam komfort użytkowania zapewniają bramy segmentowe boczne. Inny jest tylko sposób montażu i otwierania. Zawieszane są one na rolkach, otwierają się w poziomie, chowając się na wewnętrznej ścianie garażu. Taki typ bram umożliwia zamknięcie bardzo szerokich, nawet 12-metrowych otworów.
Skrzydła bram segmentowych wykonywane są najczęściej ze stalowych paneli wypełnionych pianką poliuretanową, zapewniającą dobrą izolację cieplną i akustyczną, lub z paneli drewnianych. Możliwe jest także zastosowanie paneli przeszklonych, co pozwoli na doświetlenie garażu. Poszczególne elementy łączone są specjalnymi zawiasami. Segmentowa budowa skrzydła zapewnia bramie plastyczność konieczną ze względu na ruch skrzydła po łuku. Z kolei specjalnie wyprofilowany kształt paneli stanowi zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem palców.
 
Bramy rolowane działają na zasadzie rolety. Podczas otwierania skrzydło bramy, tzw. płaszcz, nawija się na osłonięty wał nawojowy. Dzięki temu brama rolowana zajmuje minimalne ilości miejsca, nie wprowadzając żadnych ograniczeń, co do długości podjazdu. Kasetę z wałem nawojowym montuje się na nadprożu. Możliwe jest umocowanie jej przed otworem, na zewnątrz garażu, jak i za otworem, wewnątrz garażu. Płaszcz bramy, nawijając się na wał, przesuwa się na rolkach w specjalnych szynach prowadzących. Tego typu bramy standardowo napędzane są silnikiem elektrycznym.
Skrzydło bramy rolowanej wykonywane jest z poziomych profili aluminiowych lub z blachy ocynkowanej. Dwuścienne profile wypełnione są pianką bezfreonową, która zapewnia izolację termiczną i usztywnia płaszcz bramy. Bramy rolowane mogą być doświetlone poprzez zastosowanie specjalnych profili ze szkła akrylowego lub poliwęglanu.
 
Bramy z napędem czy bez?

Niewątpliwym ułatwieniem w użytkowaniu bramy jest zainstalowanie napędu elektrycznego. Prawie wszystkie typy bram mogą zostać wyposażone w takie urządzenie. W ofercie niektórych producentów spotyka się siłowniki przeznaczone nawet do bram rozwieranych, ale są to sporadyczne przypadki. Stosowanie napędu jest częstą alternatywą w bramach segmentowych i uchylnych. Natomiast bramy rolowane są wyposażone w napęd standardowo - nie przewidywany jest inny sposób ich otwierania.
Napęd elektryczny bramy to najczęściej 24-voltowy silnik prądu stałego. Stosowany w nim proces elektrycznego sterowania, umożliwia zaprogramowanie położeń krańcowych, a także odpowiedniej wielkości wartości modułu przeciwzgnieceniowego. To ostatnie zabezpieczenie powoduje zatrzymywanie się bramy w momencie, jeśli napotka ona na przeszkodę. Możliwe jest także zaprogramowanie funkcji delikatnego otwierania i zamykania skrzydła, dzięki czemu uniknie się uszkodzenia bramy.
Praktycznym zabezpieczeniem jest także urządzenie umożliwiające ręczne otwarcie bramy w przypadku braku zasilania.
Napęd automatyczny może być uruchamiany kluczykiem, zamkiem kodowym, przyciskiem lub pilotem wysyłającym fale radiowe.
Najwygodniejszą formą uruchamiania napędu jest niewątpliwie pilot, który umożliwia otwieranie bramy bez wysiadania z samochodu. Pilot wysyła sygnał do zamontowanego w garażu odbiornika, uruchamiającego napęd elektryczny. Zastosowanie pilota wielokanałowego umożliwia sterowanie dodatkowymi urządzeniami, takimi jak np. brama wjazdowa czy oświetlenie.
 
Autor: Katarzyna Walus
Fot. Grupa WIŚNIOWSKI

Artykuł opublikowany w dwumiesięczniku Pomysł na dom
www.pomyslnadom.pl



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1660 razy
Opublikowano przez: Pomysł na ogród
Data publikacji: 19 Maja 2014

Podziel się    



Pomysł na dom

Pomysł na mieszkanie

Bruk Bet

Wpuszczona w maliny

podobne artykuły propozycje ekspertów

najnowsze z forum






freshweb.pl | NetSoftware
2017 © Wszelkie prawa zastrzeżone