Wyszukaj w serwisie:
Otrzymuj newsletter:  zapisz     wypisz
ogród

rośliny

architektura ogrodowa

znajdź nas na facebook

Konserwacja terenów zielonych Kraków

Magiczne bramy

19 Maja 2014
Jazda samochodem w deszczowy, burzliwy lub śnieżny dzień jest w miarę przyjemna jedynie wtedy, gdy wiemy, że u kresu podróży czeka na nas ciepły i suchy dom.

Pomiędzy dotarciem pod własną bramę a wymarzoną filiżanką gorącej herbaty, suchymi pantoflami i trzaskającym na kominku ogniem występuje jednak pewien newralgiczny moment. Jeżeli, aby wprowadzić samochód poza bramę lub do garażu, musimy z niego wysiadać i narażać się tym samym na zupełnie przemoczenie w ciągu sekundy lub równie szybkie przybranie postaci śniegowego bałwana, cały dobry humor wywołany bliskością domu mogą szybko – mówiąc kolokwialnie – wziąć diabli. Pewnie dlatego w wielu europejskich bajkach czarownicy otwierają bramy swoich zamków lub zwodzone mosty jednym machnięciem różdżki, starając się w miarę możliwości nie wyściubiać nosa z zaczarowanych karet. Nie każdy z nas jest jednak czarownikiem, należy więc cieszyć się, że dzięki postępowi techniki taka możliwość jest dzisiaj dana zwykłym mieszkańcom zwykłych domów; tyle że bez użycia magii i z pilotem na podczerwień lub fale radiowe zamiast banalnej różdżki.

Podstawowymi urządzeniami zapewniającymi nam taki komfort są mechanicznie poruszane bramy wjazdowe na posesje lub bramy garażowe. Te pierwsze są na ogół rozwierane lub odsuwane na bok, te  drugie zaś występują w różnych rozmiarach i wariantach, m.in. także jako uchylne, segmentowe czy rolowane. W zależności od masy, wymiarów i sposobu otwierania skrzydeł stosowane są do nich siłowniki elektryczne lub hydrauliczne (także zasilane prądem), montowane na zewnątrz lub wewnątrz słupków bramnych, a czasem także pod ziemią. Od ich mocy zależą takie parametry, jak m.in. szybkość zmykania wrót – zwykle jest to od kilku do kilkunastu metrów na minutę – oraz zużycie prądu. Nowoczesne siłowniki są coraz częściej energooszczędne i nie wymagają koniecznie instalacji trójfazowej, dzięki inwerterom mogą być bowiem zasilane zwykłym prądem zmiennym 230V, przetransformowanym na 24V. Każda brama powinna mieć też oczywiście zachowaną możliwość ręcznego otwarcia, na wypadek awarii mechanicznej lub przerwy w dostawie prądu; stąd też nadal oferowane są na rynku takie m.in. akcesoria, jak zamki tradycyjne lub kodowe. Warto dodać, że typowe siłowniki z napędem śrubowym wymagają niezwykle precyzyjnego montażu i zachowania odpowiednich wymiarów słupków, na których osadzona jest brama wjazdowa. Niedokładny montaż może oznaczać poważne problemy z otwieraniem bramy, które zużyją w tej sytuacji znacznie więcej prądu niż planowano, przeciążając tym samym instalacją elektryczną i napęd. Dlatego też zazwyczaj korzystnie jest pozostawić kwestie projektowania i montażu bram w rękach doświadczonych fachowców. Dodatkowym ułatwieniem mogą tu być również coraz częściej spotykane nowoczesne siłowniki o dłuższych śrubach pociągowych, „wybaczające” większe niż zwykle niedokładności wykonawstwa, a przy tym umożliwiające automatyczne sterowanie bramami o skrzydłach ważących nawet do 500 kg.

Ustawienie samochodu dokładnie na wprost wjazdu oraz śledzenie np. w nocy lub we mgle drogi poruszania się skrzydeł bramy zapewnić może zamocowana na nich jaskrawa lampa ostrzegawcza, zdalnie włączana pilotem i zmieniająca tryb świecenia w zależności od ruchu. Automatyczne zapewnienie bezpieczeństwa podczas zamykania bramy jest zadaniem fotokomórek, które śledzą obszar „zagrożony” ruchem skrzydeł, samoczynnie zatrzymując je w przypadku, jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo przytrzaśnięcia jakiejś osoby lub uszkodzenia samochodu. Fotokomórki te, zazwyczaj działające na podczerwień, mają zasięg 15÷30 m i są zasilane prądem 12V lub 24V, najczęściej pozyskiwanym – po przetransformowaniu – z tego samego źródła co napęd bramy (istnieją też bezprzewodowe wersje nadajników, zasilane z baterii). Ich budowa umożliwia zainstalowanie w dowolnej liczbie i konfiguracji oraz samodzielną regulację, natomiast wzornictwo pozwala dobrze wkomponować je w estetykę domu lub bramy. Ostatnią „linią obrony” przed przypadkowym uszkodzeniem czegoś lub kogoś przez zamykającą się bramę są czujniki krawędziowe, zatrzymujące ruch skrzydła w przypadku napotkania przez nie niespodziewanego oporu.

Stosowanie wszelkiego rodzaju czujników i automatycznego sterowania nie ogranicza się oczywiście wyłącznie do samych bram. Coraz częściej spotyka się np. czujniki fotoelektryczne automatycznie uruchamiające oświetlenie zewnętrzne (np. bramy czy drogi dojazdowej do garażu), gdy zapada zmrok. Automatyczne czujniki klimatyczne sterują m.in. żaluzjami, otwieraniem i zamykaniem drzwi oraz okien w zależności od warunków pogodowych – temperatury, nasłonecznienia, wiatru itd. Automaty od dawna sterują ogrzewaniem i wentylacją budynków, zasilaniem ich w wodę, odprowadzaniem ścieków itp. Niekoniecznie są to zastosowania mające bezpośredni związek ze sterowaniem bramami, jednak wspólna zasada działania – samoczynne regulowanie urządzeń i instalacji pod wpływem czujników lub zdalnie wydawanych komend – pozwala w nowoczesnych, tzw. inteligentnych domach integrować te funkcje w ramach jednego mechanizmu sterowania, w oparciu o specjalną centralę sterującą. Dzięki temu rozwiązaniu komenda otwarcia bramy może – przy pomocy specjalnego programu – uruchamiać automatycznie inne towarzyszące czynności, np. odblokowanie drzwi wejściowych, zapalenie światła na podjeździe i w garażu, szybkie nagrzanie lub ochłodzenie wybranych pomieszczeń domu, a nawet napuszczenie wody do wanny, włączenie ulubionej muzyki czy ekspresu do kawy. Takie kompleksowe systemy sterowania są już w Polsce oferowane, na razie jednak za cenę sięgającą kilkuset złotych za jeden metr kwadratowy powierzchni domu.

Sterowanie wszystkimi tymi procesami możliwe jest dzięki pilotom, przypominającym nieco te używane w domowym sprzęcie RTV. Rzadziej jednak używane są w nich promienie podczerwone, które słabo sprawdzają się np. we mgle lub podczas opadów. Większość pilotów zewnętrznych emituje komunikaty za pomocą fal radiowych, łącząc się z odbiornikami albo na analogowej zasadzie bezpośredniej, albo poprzez sieć internetową – to drugie rozwiązanie zapewnia większe możliwości np. kodowania komend, zabezpiecza też przed nieumyślnym uruchamianiem nawzajem swoich urządzeń przez sąsiadów. Nowoczesne piloty są na ogół wielokanałowe, czasami też wyposażone w wyświetlacze, na których można obserwować przebieg procesów; wszystko to przy zachowaniu niewielkich rozmiarów i interesującego wzornictwa. W ten sposób automatyczne sterowanie bramami staje kwestią nie tylko wygody, ale i estetyki.

Fot. Grupa WIŚNIOWSKI
Artykuł opublikowany w dwumiesięczniku Pomysł na dom
www.pomyslnadom.pl



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1663 razy
Opublikowano przez: Pomysł na ogród
Data publikacji: 19 Maja 2014

Podziel się    



Pomysł na dom

Pomysł na mieszkanie

Bruk Bet

Wpuszczona w maliny

podobne artykuły propozycje ekspertów

najnowsze z forum






freshweb.pl | NetSoftware
2017 © Wszelkie prawa zastrzeżone