Wyszukaj w serwisie:
Otrzymuj newsletter:  zapisz     wypisz
ogród

rośliny

architektura ogrodowa

znajdź nas na facebook

Konserwacja terenów zielonych Kraków

Jak zamknąć i otworzyć własny garaż

19 Maja 2014
Tytułowe pytanie powinno raczej brzmieć: czym posłużyć się do otwierania i zamykania garażu, tak by jego zawartość była jak najlepiej zabezpieczona, a cały „ozdobiony” garażem budynek jak najbardziej estetyczny. Zagadnienie to niebłahe, ponieważ garaże są już od dawna niezbędnymi elementami domów jednorodzinnych. Budynki bez garaży lub wyposażone tylko w wiaty samochodowe, spotykane jeszcze w latach osiemdziesiątych, to już dziś kompletny anachronizm.

Obecnie garaż – zwykle wbudowany w bryłę budynku – jest czymś równie oczywistym, co okna i drzwi, zaś coraz częstszym standardem są garaże na dwa samochody. Ponieważ z jednej strony wzrasta świadomość estetyczna Polaków, a z drugiej ich zamiłowanie do wygody, problemem staje się takie projektowanie domów, by bramy garażowe w miarę możliwości nie szpeciły elewacji, a ich usytuowanie i właściwości eksploatacyjne zapewniały jak największy komfort użytkowania.

Tradycyjne bramy skrzydłowe

Inwestor pragnący dobrać drzwi garażowe do swojego domu przez wiele dziesięcioleci – zwłaszcza w okresie PRL - u – był właściwie pozbawiony możliwości wyboru. Zarówno nieprzyjazny handel „uspołeczniony”, jak i kapryśni rzemieślnicy oferowali niemal wyłącznie klasyczne bramy rozwieralne. Wykonane z drewna i osadzone na pionowych krawędziach,  składały się na ogół z dwóch skrzydeł (rzadziej z jednego) i obsługiwane były ręcznie. Ta niezwykle prosta w montażu i obsłudze konstrukcja ma jednak, niestety, więcej wad niż zalet. Przede wszystkim bramy takie wymagają pozostawienia przed wjazdem dość rozległego placyku, na którym oprócz samochodu czekającego na otwarcie garażu muszą się zmieścić także skrzydła otwierane na zewnątrz. Bramy rozwieralne nie są na ogół wyposażane w żadne mechanizmy pomocnicze, dlatego do ich otwierania i zamykania potrzeba nieraz sporo wysiłku. Należy też zawsze pamiętać o blokowaniu skrzydeł w pozycji otwartej, tak by np. przypadkowy podmuch wiatru czy pchniecie ręką nie spowodowały uderzenia skrzydłem w samochód lub w człowieka. Dodatkowym problemem podczas zimy jest konieczność odgarniania śniegu, który mógłby utrudniać otwieranie bramy.
Wszystkie te niedogodności sprawiają, że jakkolwiek bramy rozwieralne do dziś królują bezapelacyjnie w budynkach wznoszonych przed 1990 rokiem, to w nowszych realizacjach spotykała się je coraz rzadziej. Z biegiem lat usunięto najpoważniejsze mankamenty typowe dla czasów PRL, jak np. mało zróżnicowane wzornictwo bram czy kłopoty z jakością ich wykonania; pojawiła się też możliwość wyposażania ich w napęd elektryczny. Mimo tego jednak produkcją rozwieralnych bram skrzydłowych zajmują się dziś głównie małe, „drugoligowe” zakłady, a wielu renomowanych producentów nie ma ich nawet w swojej ofercie.

Tanie bramy uchylne

Wraz ze zmierzchem bram rozwieralnych coraz większą popularność zdobywały stopniowo bramy uchylne, zwane także płytowymi, obecnie absolutnie dominujące na rynku. Konstrukcję nośną tych bram stanowią prowadnice z profili stalowych zamocowanych kotwami do ścian garażu, a niekiedy także do sufitu. Otwierana brama podnosi się wzdłuż nich i przechodząc przez położenie ukośne, układa się następnie równolegle do sufitu garażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu brama wysuwa się wprawdzie nieco przed garaż, jednak na odległość znacznie mniejszą niż w przypadku bram rozwieralnych. Brama zawieszona jest na sprężynach, dzięki czemu jej podnoszenie nie wymaga dużej siły. Większość rodzajów bram uchylnych skonstruowana jest przy tym w ten sposób, że możliwe jest ustawienie skrzydła w kilku różnych pozycjach, co ułatwia m.in. prace konserwacyjne. Samo skrzydło oferowane jest na ogół w dwóch wariantach konstrukcyjnych. Bramy uchylne płytowe zbudowane są z blachy (często pokrytej poliestrem) wzmacnianej płaskownikami stalowymi, zaś bramy uchylne ramowe opierają się na konstrukcji z ramy stalowej lub drewnianej, wypełnionej blachą, poszyciem drewnianym, plastikowym itp.

Do zalet bram uchylnych można zaliczyć łatwość i bezpieczeństwo obsługi, a także cenę najniższą ze wszystkich odmian nowoczesnych bram. Atutem tego rozwiązania jest też chyba największy wybór bram dostępnych w handlu, wykonanych z różnego materiału, o różnych barwach czy motywach dekoracyjnych. Zasadniczą wadą eksploatacyjną pozostaje natomiast konieczność uwzględniania w projekcie „martwej” przestrzeni przed garażem – szczególnie kłopotliwa np. w sytuacji, gdy garaż wychodzi bezpośrednio na ulicę.

Wygodne bramy segmentowe

Bramy segmentowe, czyli tzw. sekcyjne, powstały w zasadzie jako logiczne następstwo bram uchylnych. Skrzydło bramy sekcyjnej zbudowane jest z prostokątnych segmentów połączonych ze sobą zawiasami, przy czym miejsce styku jest dobrze uszczelnione. Najczęściej spotykane są bramy segmentowe górne, w których sekcje ułożone są poziomo, jedna nad drugą. Podczas otwierania segmenty odchodzą do góry wzdłuż prowadnic – jak w bramach uchylnych – po czym kolejno zakręcają pod kątem prostym przy nadprożu, aż ostatecznie całe skrzydło zatrzymuje się na prowadnicach pod sufitem. Spotyka się też bramy sekcyjne boczne, w których segmenty ułożone są pionowo, zaś całe skrzydło przesuwa się po prowadnicach poziomych i po otwarciu zajmuje jedną ze ścian wewnętrznych garażu. Jest to o tyle kłopotliwe, że ściany tej nie można wówczas zagospodarować w żaden inny sposób; za to otwieranie i zamykanie bramy wymaga mniejszej siły (choć oczywiście w przypadku bram górnych ich masa jest równoważona przez sprężyny skrętne). Segmenty bramy sekcyjnej są najczęściej dwuściennymi panelami z blachy pokrytej poliuretanem, zaś wersjach ekskluzywnych bywają wykonywane ze szlachetnego drewna.

Bramy segmentowe pozbawione są większości wad bram uchylnych. Przede wszystkim nie wymagają pozostawiania wolnego miejsca przed garażem, gdyż ich skrzydło nie zachodzi na zewnątrz (ani oczywiście do wewnątrz). Są też szczelniejsze od bram uchylnych i wymagają mniejszych sił przy obsłudze. Wadą jest natomiast ich wyższa cena; poza tym bez zmian pozostaje konieczność pozostawienia wewnątrz garażu – na ścianie lub suficie – wolnego miejsca na otwarte skrzydło.

Nowoczesne bramy rolowane

Wynikiem dalszej ewolucji bram segmentowych są bramy rolowane, przypominające z wyglądu żaluzje okienne i funkcjonujące także na podobnej zasadzie. Budowa takich bram, w związku z zasadą działania nazywanych także żaluzjowymi, różni się tym, że skrzydło złożone jest z bardzo wąskich segmentów, podobnie jak w bramie segmentowej górnej ułożonych poziomo, tyle że w znacznie większej liczbie. Zbudowane również w ten sam sposób (z profili dwuściennych połączonych zaczepami), bramy rolowane odróżniają się tym, że podczas otwierania skrzydło zwija się do skrzynki umieszczonej nad wjazdem do garażu, na zewnątrz lub wewnątrz. Rozwiązanie to wymaga wprawdzie zastosowania dość wysokiego (co najmniej 30cm) nadproża, jednak zarazem nie zabiera miejsca ani przed garażem, ani w jego wnętrzu.  Podobnie jak w poprzednich przypadkach, bramy rolowane można blokować w dowolnej pozycji, co ułatwia ich konserwację.

Bramy żaluzjowe są przez wielu uważane za najdoskonalszą odmianę bram garażowych, pozbawioną większości mankamentów występujących w innych ich rodzajach. Mają one jednak także i wady – przede wszystkim jest to wysoka cena i dość skomplikowana konstrukcja; poza tym bramy rolowane, ze względu na swą dużą masę, muszą mieć ograniczone rozmiary (do ok. 20m² powierzchni).

Sterowanie

Wszystkie obecnie stosowane systemy bram garażowych są – mniej lub bardziej fakultatywnie – wyposażane w napęd elektryczny. O ile w przypadku bram rozwieralnych i uchylnych jest on spotykany jeszcze niezbyt często, to bramy segmentowe są już na ogół napędzane, a bram rolowanych bez napędu w ogóle nie da się wygodnie obsługiwać i ręczne manipulowanie nimi za pomocą dołączanej korby przewidywane jest tylko jako zabezpieczenie na wypadek awarii elektryczności. Instalacja elektrycznego napędu skrzydła oznacza dodatkowy jednorazowy wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych, dlatego też nie opływający w dostatki inwestorzy często po prostu z oszczędności decydują się, aby go nie zabudowywać. Nawet jednak jeżeli z takiego powodu wybiera się prostą, poruszaną ręcznie bramę uchylną, przy projektowaniu garażu zawsze warto zarezerwować miejsce na ewentualną zabudowę napędu w przyszłości, gdyż naprawdę bardzo zwiększa on wygodę użytkowania garażu.

Bramy z napędem obsługiwane są od środka za pomocą prostej tablicy rozdzielczej, którą najwygodniej umieścić na ścianie garażu. Otwieranie i zamykanie bramy od zewnątrz odbywa się tradycyjnie przy pomocy panelu sterowniczego umieszczonego przy podjeździe, na słupku o wysokości umożliwiającej wygodną obsługę przełączników bez wysiadania z samochodu. Coraz powszechniejsze są też bramy zdalnie sterowane za pomocą pilota, przy wykorzystaniu fal radiowych lub – rzadziej – podczerwieni.

Bezpieczeństwo

Oprócz możliwości ustawienia skrzydła w różnych położeniach większość bram – z wyjątkiem najstarszych rozwieralnych – wyposażona jest w instalacje bezpieczeństwa, zapobiegające uszkodzeniom lub kontuzjom wywoływanym przez zamykające się skrzydło. W przypadku bram obsługiwanych ręcznie jest to zazwyczaj blokada zatrzymująca ruch bramy w momencie natrafienia przez nią na opór dowolnej przeszkody. Bramy elektryczne są jeszcze bezpieczniejsze, gdyż wyposaża się je na ogół w znacznie wrażliwsze czujniki krawędziowe, przy napotkaniu oporu wyłączające prąd. Dodatkowym zabezpieczeniem bywają fotokomórki blokujące ruch bramy w przypadku dostrzeżenia przeszkody na drodze zamykającego się skrzydła. Innym przejawem dbałości o użytkownika jest typowa konstrukcja bram segmentowych i rolowanych, uniemożliwiająca np. przytrzaśniecie dłoni, w przypadku dostania się jej pomiędzy segmenty.

Odmiennym zagadnieniem jest bezpieczeństwo, jakie brama garażowa zapewniać powinna nie tylko samochodom, ale także – w przypadku garaży wbudowanych – całemu domowi. Zabezpieczenie przed włamywaczami zapewnia solidna konstrukcja bramy i jej sposób zamykania; zazwyczaj są to kilkupunktowe rygle obsługiwane jednym kluczem. Bezpieczeństwo przed wpływem czynników pogodowych (wiatru, opadów itp.) zapewnić można przez odpowiednie uszczelnienie ościeży, pamiętając przy tym, że – paradoksalnie – bramy segmentowe zapewniają lepszą izolację niż jednopołaciowe bramy uchylne. Wiąże się z tym kwestia izolacji termicznej, którą można pominąć jedynie w przypadku garaży wolnostojących i nieogrzewanych. Garaż wbudowany w dom musi być oczywiście zabezpieczony bramą odpowiednio dobrze zaizolowaną. Izolacja taka polega na ogół po prostu na fabrycznym wypełnieniu elementów, z których zbudowana jest brama, za pomocą styropianu lub pianki poliuretanowej. Trudniej jest z jednolitymi bramami wykonanymi np. z drewna, które jednak można ocieplać od środka na inne sposoby.

Estetyka

Wspomniany wcześniej stopniowy wzrost wymagań estetycznych powoduje, że coraz większą uwagę zwraca się także na bramy garażowe. Garaże wolno stojące można było teoretycznie „upychać” gdzieś z tyłu działki, w nowszych budynkach mieszkalnych spotyka się je jednak coraz rzadziej. Będący obecnie standardem garaż wbudowany musi być natomiast usytuowany tak, żeby wjazd do niego był łatwy, bez konieczności kłopotliwego manewrowania po posesji. Wynika z tego, że najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia utylitarnego jest usytuowanie wjazdu do garażu od strony frontowej. I tu właśnie powstaje problem estetyczny, gdyż drzwi garażowe są zwykle zamknięciem największego otworu w elewacji domu, przyciągają zatem wzrok, a zarazem kiepsko harmonizują pod względem rozmiarów z innymi otworami. Problem ten jest szczególnie wyraźny w przypadku, gdy zachodzi potrzeba wbudowania dwóch garaży, albo – dla oszczędności i wygody – jednego, dwusamochodowego garażu z szerokim wjazdem zamykanym wielkogabarytową bramą (bramy segmentowe do zamykania takich garaży miewają nawet i po 6 metrów szerokości).

Aby zminimalizować dominację wizualną garażu nad elewacją, producenci oferują szeroką gamę bram wykończonych w rozmaity sposób: metalowych pokrytych plastykiem, barwionych na najrozmaitsze kolory, wykończonych według różnego wzornictwa. Bramy o nowoczesnej formie najlepiej pasują do równie nowoczesnych budynków, zaś z budowlami o formach tradycyjnych najlepiej harmonizują bramy drewniane lub wykańczane drewnem, kasetonowe itp. Przy wyborze bramy warto pamiętać, żeby jej forma i kolorystyka pasowały do drzwi wejściowych, stolarki, orynnowania, małej architektury i innych tego rodzaju elementów budynku. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, producenci oferują coraz częściej spójne wizualnie systemy wyposażenia budynków, w których bramy garażowe, drzwi, parapety itd. zaprojektowane są według wspólnego wzoru.

Zagadnieniem z pogranicza estetyki i użyteczności jest oszklenie bram garażowych. W celu zwiększenia wygody posługiwania się garażem, a także na wypadek awarii oświetlenia, warto zastanowić się nad zastosowaniem bram wyposażonych w świetliki z poliwęglanu, szkła przeciwwłamaniowego lub akrylowego. Świetliki takie stosowane są we wszystkich typach bram, włącznie z rolowanymi, w przypadku których mają oczywiście najmniejsze wymiary. Poza tym, jeżeli garaż jest wykorzystywany także w celach „niesamochodowych”, np. jako podręczny warsztat lub skład narzędzi ogrodniczych, warto pomyśleć o zamontowaniu w ramie mniejszych drzwiczek wejściowych, tak by uniknąć konieczności kłopotliwego otwierania i zamykania całego skrzydła przy każdej wizycie w garażu. Drzwiczek takich nie da się oczywiście stosować w bramach segmentowych ani rolowanych.

Warto dodać, że rodzaj bramy najlepiej jest ustalić już na etapie projektowania budynku. Większość bram oferowanych przez producentów ma bowiem znormalizowane wymiary i lepiej uwzględnić to jeszcze przy projektowaniu garażu, niż później zamawiać bramę niestandardowa, droższą na ogół o kilkadziesiąt procent od normalnej. Kłopotu tego trudniej uniknąć przy modernizacji starych garaży, w przypadku których wybór jest jeszcze mniejszy: w garażach bardzo niskich nie powinno się stosować bram uchylnych ani segmentowych górnych, w garażach bardzo wąskich – bram segmentowych bocznych itd. Przypadki takie nie są jednak na szczęście częste, gdyż bramy garażowe charakteryzują się zazwyczaj dużą trwałością i nawet po wielu latach bardziej czasem opłaca się poddać je renowacji niż montować nowe.

Fot. Grupa WIŚNIOWSKI
Artykuł opublikowany w dwumiesięczniku Pomysł na dom
www.pomyslnadom.pl



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1704 razy
Opublikowano przez: Pomysł na ogród
Data publikacji: 19 Maja 2014

Podziel się    



Pomysł na dom

Pomysł na mieszkanie

Bruk Bet

Wpuszczona w maliny

podobne artykuły propozycje ekspertów

najnowsze z forum






freshweb.pl | NetSoftware
2017 © Wszelkie prawa zastrzeżone